top of page

מבנה כללי של סדנת ®LEGO Serious Play

 

למרות שכל סדנת ®LEGO Serious Play שונה מאחרת, כוללות כל הסדנאות גרעין משותף המעניק יעילות לתהליך. יחד עם זאת, הסדנא מעוררת פעמים רבות תהליכים ברובדים עמוקים בקבוצה המולידים הזדמנויות לדיון שאינן ניתנות תמיד להגדרה מראש.   

 

לפני הסדנא

 

לאחר פגישה מכינה ובהתאם לצרכי הארגון, המנחה מספק תכנון סדנא מפורט הכולל את כל התרחישים והפעולות שיתבצעו במהלך הסדנא.  תכנון הסדנא מותאם למורכבות הנושא, כמות המשתתפים והתוצאות המבוקשות, ויכול לכלול בהתאם מרכיבים שונים של השיטה. משך הסדנא נקבע על פי מגבלות הזמן של המשתתפים והתוצר המבוקש, ויכול להמשך בין 4 שעות ועד יומיים לפגישות הכוללות חשיבה אסטרטגית ומשחקי תרחישים עתידיים. 

 

שלב ראשון: הבניה

 

לאחר הגדרת מטרת הפגישה, ממדל כל משתתף את מחשבותיו ונקדות מבטו על הנושא כמודל לגו תל-מימדי בשימוש במאגר קוביות מגוון המווה חלק אינטגרלי מהשיטה. יש לציין כי הבניה היא חופשית והמשמעות הניתנת למודל היא לפי שיקולו הבלעדי של המשתתף.  

בניה בלגו היא פעילות עם סף כניסה נמוך מאוד ואינה דורשת יכולות מיוחדות ולפיכך מאפשרת לכל אחד לקחת חלק בהתרחשות. השימוש בידיים עושה שימוש בקשר המיוחד בין המוח והידיים ומאפשר חשיבה יצירתית במיוחד. 

 

שלב שני: הסיפור

 

בשלב זה מוזמן כל משתתף לספר לחבריו את המשמעות של המודל שבנה כמו גם את הרעיונות ונקודות המבט שהוא מבטא. הפוקוס בשלב זה הוא על המודל, והמנחה מוביל את המשתתפים בתהליך של בניית ידע משותף וחוויה של הענקת משמעות, על ידי שימוש במודל כתווך תקשורתי וכלי לפיתוח הרעיונות.

בסיומו של שלב זה, כל נקודות המבט צפו, והן ברורות לכל המשתתפים.  

שלב שלישי: דיון קבוצתי

 

בשלב זה מוזמנים המשתתפים בתהליך מונחה להתייחס למודלים של חבריהם כשהם מעמיקים ומרחיבים את המשמעות של המודלים, והידע שהם מבטאים. מכיוון שהמודל עומד במרכז השיח, הוא מהווה תווך לכל התקשורת בין המשתתפים, מה שמונע מתחים ומסיר חסמים קלאסים כגון הרקע, הניסיון או התפקיד של המשתתפים. 

שלב רביעי: בניית מודל משותף

 

לאחר הצפת מכלול הדעות בשלב הקודם, המשתתפים מתבקשים לבנות מודל משותף המייצג את עמדת הקבוצה בנוגע לנושא הנידון, בדיון בונה הנסוב תמיד סביב המודל.  התהליך כולל דיונים, משאים ומתנים ותהליכי מתן משמעות, ומסתיים רק לאחר שכל המשתתפים הסכימו על התוצאה הסופית. כל אחד מהשמתתפים יזהה בסיומו של שלב זה את תרומתו האישית כמו גם תרומתם של כל אחד מחברי הצוות: פיתרון, החזון או הרעיון הם תוצרים של המחוייבות והמעורבות של כולם. זו הנקודה בהקשר הדיון בה הקבוצה תתחיל להרגיש כצוות.

שלב חמישי: משחקים אסטרטגים

 

שלב זה אינו חלק אינטגרלי מכל סדנא ואופייני לסדנאות ממושכות יותר העוסקות בדרך כלל באסטרטגיה או תכנון ארוך טווח. בשלב זה המשתתפים מרחיבים את המודל על ידי תאור מפורט יותר של הסביבה העיסקית כולל אלמנטים חיצוניים המשפיעים עליה וקשרים פנימיים וחיצוניים בין הרכיבים השונים. תוך שימוש במודל המורחב מזהים המשתתפים תרחישים עתידיים אפשריים ואת הדרכים להתמודד איתם. שלב זה הנו יעיל במיוחד כאשר עולם הבעיה מורכב והפיתרון אינו לינארי או ניתן לתאור מדוקדק מראש.   

bottom of page