top of page

 

 

 

 

"אתה יכול לגלות טוב יותר את אופיו של אדם במשך שעה אחת

של משחק, מאשר במשך שנה שלמה של שיחה"

 

אפלטון 

מהי LEGO Serious Play

®LEGO Serious Play היא שיטה מונחית לחשיבה, תקשורת ופיתרון בעיות, העושה שימוש במודלים מטאפוריים תלת-מימדיים (הבנויים בקוביות לגו) של נושאים ואתגרים, על מנת לעודד חשיבה יצירתית ובחינה מעמיקה של מערכות והקשרים. השיטה שואבת ממקורות רבים כגון מנהל עסקים,  פיתוח ארגוני, פסיכולוגיה וחינוך, ומתבססת על עקרון של "Hand knowledge". כאשר אנחנו מפעילים את הידיים, אנו עושים שימוש בחלקים נרחבים יותר של המוח, הבנוי לחשיבה תלת מימדית (שלא כמו כלים דו מימדיים כגון נייר או מצגות השכיחות בפגישות עיסקיות).  בפגישת LSP המשתתפים מובלים דרך סידרת שאלות מאתגרות, כאשר כל משתתף בונה את תשובותיו כמודל לגו, תוך שימוש בקוביות לגו שנבחרו בקפידה מבחינה נושאית. מודלים אלו משמשים כבסיס לדיון קבוצתי, חלוקת ידע, פיתרון בעיות וקבלת החלטות.

 

חווית זרימה

כאשר אנשים משתתפים בסדנת ®LEGO Serious Play ועוברים את השלבים השונים של התהליך, הם חווים רמות שונות של נוחות, מה שחלק מתארים כ'נסיעה ברכבת שדים'. השיטה בנויה במכוון להעלות בהדרגה את הקושי ולהוציא את המשתתפים מאיזורי הנוחות שלהם, על מנת לעודד שינוי אמיתי, למידה ארוכת טווח ותחושת מסוגלות והישגיות. 'רכבת השדים' הזו מתבססת על מודל הזרימה של הפסיכולוג  Mihalyi Csikszentmihalyi כמתואר בציור מטה:

 

המודל מתאר כיצד אנחנו מגיעים למצב של 'זרימה', מצב בו אנחנו מרגישים איזון בין היכולות שלנו ובין האתגרים הניצבים בפנינו. המודל מתאר גם את מצבי הקיצון המתרחשים כאשר איננו נמצאים במצב זה - שיעמום או חרדה. אנשים הנמצאים ב'זרימה' מדווחים בדרך כלל על הנאה ועל תחושת אובדן זמן. שיטת ®Lego Serious Play בנויה באופן שהמשתתף נמצא מרבית הזמן בשרוול הזרימה, מה שמביא מעבר להנאה גם לתוצאות אופטימליות.

מתי להשתמש ב LEGO Serious Play

מטרה 

 

  • כל אחד יתרום מניסיונו ודעותיו בסביבה שיוויונית.

  • הפגישה תכלול דיאלוג כנה ותקשורת פתוחה ושיתופית.

  • אף חבר צוות לא ישלוט בשיחה, לדוגמא לצורך קידום סדר יום אישי.

 

 

נושא

 

  • הנושא מורכב ומרובד, ואין לו תשובות פשוטות.

  • כאשר חשוב לראות את התמונה הגדולה, להבין הקשרים ולבחון אפשרויות שונות לפעולה.

  • כאשר המשתתפים בעלי רקע שונה ומגוון, לדוגמא מבחינת שייכות ארגונית, רקע מקצועי, גיל או בכירות ארגונית. 

 

תוצאה

 

  • חשוב לקבל החלטות שכל המשתתפים מחוייבים ומכבדים לאחר הפגישה גם אם אין הסכמה מוחלטת.

  • רוצים לוודא שאין קיום של החלטות כי אנשים מרגישים כי לא נשמעו או לא לקחו חלק בתהליך.

  • חשוב לתת לכל המשתתפים הבנה משותפת ומסגרת להתייחסות לטובת עבודה משותפת לאחר הפגישה.

 

למה LEGO 

באופן תאורטי, ניתן היה לעשות סיעור מוחות ויזואלי עם חומרי יצירה, פלסטלינה או חמר. בפועל ובהקשר עיסקי, על מנת שסיעור מוחות ויזואולי יהיה יעיל, כדאי להשתמש באמצעים שנבנו לצורך כך:

 

  • אמצעים שקל לחבר ולפרק אותם, שכן מחשבות ורעיונות מתפתחים לאורך זמן

  • אמצעי שמאפשר ביטוי רחב של רעיונות מבחינה נושאית

  • אין ״נזק סביבתי״ לחדר הישיבות 

  • אמצעים הנתמכים במתודולוגיה המסייעת לתהליך יעיל - בהקשר עיסקי, אנשים שונים יגיבו לשימוש באמצעים המזכירים לעיתים משחק בצורות שונות. נדרש מנחה מיומן על מנת לייצר הבנה ואמון של כל המשתתפים בשיטת התקשורת והחשיבה הזו. 

bottom of page